O zawodzie
Technik administracji jest osobą odpowiedzialną w firmie/instytucji za interpretację
i stosowanie przepisów prawnych z różnych dziedzin prawa. To osoba odpowiedzialna za opracowywanie projektów aktów administracyjnych, prowadzenie postępowania kończącego się wydaniem decyzji administracyjnej, przygotowywanie projektów umów cywilnoprawnych, porozumień, decyzji, regulaminów, instrukcji i innych dokumentów oraz aktów.
Jest osobą, która organizuje i gromadzi informację, dokumentację oraz prowadzi wewnętrzną koordynację działalności firmy/instytucji.
Technik administracji sporządza protokoły i sprawozdania z posiedzeń i zebrań, kontroluje i porządkuje akta prawne i dokumenty. Prowadzi korespondencję, redaguje pisma urzędowe, wykorzystuje nowoczesne urządzenia techniki i łączności biurowej.
Ponadto technik administracji posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi i metodami analizy ekonomicznej, finansowo- księgowej i dokumentacją księgową.
Technik administracji jest to zawód z dużą przyszłością. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej rośnie (i będzie rosło) zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę urzędniczą.
Możliwości pracy
Absolwenci technika administracji znajdują zatrudnienie w:
- urzędach administracji państwowej i samorządowej wszystkich szczebli;
- organizacjach społecznych;
- zakładach usługowych;
- urzędach skarbowych;
- bankach;
- a także w firmach, gdzie potrzebni są pracownicy umiejący poruszać się wśród zawiłości związanych z załatwianiem spraw w urzędach.
Kształcenie
W zawodzie technik administracji wyodrębniono 1 kwalifikację –
EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji
Kwalifikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia
w zawodzie technik administracji w 2-letniej szkole policealnej. Istnieje również możliwość kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym w zakresie kwalifikacji A.68 Obsługa klienta w jednostkach administracji.